Servitris Serveuse

I kväll, när jag hade min kvällsgrupp, så gjorde jag följande reflektion: att det arbete jag utförde var liknande en servitrisarbete. Jag hade 7 elever i mitt klassrum. 7 personer som höll på med olika uppgifter. 7 personer jag skulle bemöta på olika sätt. Och jag tänkte att en servitris också måste vara trevlig mot alla sina kunder. Komma ihåg deras beställningar. Servera rätt måltid till rätt person. Det kändes så likt, när man hjälpte den ene med facit till en uppgift, den andra med läsförståelse, den tredje med grammatikövning osv. Lämna dem, komma tillbaka, kolla att allting stod rätt till.
Detta arbete, är också ett osynligt arbete. Jag hoppas alltid att jag behandlar mina medmänniskor på ett korrekt sätt. Varje dag är det så många olika saker som man ska hålla reda på i huvudet. Elevens kunskapsnivå, vilka läxor som har lämnats in och inte lämnats in, vilken elev har sagt vad till mig, vilka behov den enskilde har, vad som ska göras på kommande lektion, vad som har gjorts på de tidigare lektionerna, tänka på målen och betygskriterierna. Allt som jag håller i minnet, det syns inte någonstans.

Ce soir, quand j’avais mon cours du soir, j’ai fait cette réflexion: que le travail que j’accomplissais, ressemblait au travail d’une serveuse. J’avais 7 élèves dans ma classe. 7 élèves qui travaillaient avec des exercices différents. 7 personnes à qui je devais répondre de différentes façons. Et je pensais qu’une serveuse doit aussi être aimable envers tous ses clients. Se rappeler de leurs commandes. Servir le bon plat à la bonne personne. Cela semblait tellement semblable, quand j’aidais untel avec un devoir, un autre avec une compréhension de texte, un autre avec un exercice de grammaire etc. Les laisser, revenir, contrôler que tout aille bien.
Ce travail, c’est aussi un travail invisible. J’espère sans cesse que je traite mes semblables de façon correcte. Chaque jour, il y a tellement de choses que je dois tenir en tête. Le niveau des élèves, quels devoirs ont été rendus et lesquels ne l’ont pas été, quel élève m’a dit quoi, quel besoin untel a, ceque l’on doit faire pour le prochain cours, ce qui a été fait durant les cours précédents, penser au programme d’études, quelles notes mettre. Tout ce que je dois retenir en mémoire, cela ne se voit nulle part.

avatar

Om admin

Vill ni veta mer om mig, kan ni läsa mer på: Si vous voulez en savoir plus sur moi, allez sur: www.cecile.cc
Det här inlägget postades i Att vara lärare Être prof, Tankar Pensées. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*