En vanlig lärarvecka: lärarens osynliga arbete

(Article non traduit en français.)

Det är många som har åsikter om lärarna, men jag undrar hur många som vet hur det verkligen är att arbeta som lärare. Eftersom jag inte kan ha någon som ”skuggar” mig, har jag tänkt berätta hur jag har haft det under vecka 10. Det som hände under måndagen skrev jag samma kväll; för de andra dagarna har jag fört korta anteckningar under hela dagen.

Några förklaringar innan man läser texten, så att ni förstår vad jag menar när jag skriver:

synkroniserar/synkar USB-minnet: på ett USB-minne har jag allt mitt material och aktuell information för varje termin. Eftersom jag arbetar både hemma och på min arbetsplats, måste jag ha tillgång till allt på båda platserna, därför använder jag ett USB-minne som jag synkroniserar med mitt material både hemma och på jobbet, på så sätt har jag alltid tillgång till rätt dokument.

läxlista: jag har ett Excel-dokument i vilket jag bl.a. skriver dels mina elevers resultat på de olika proven, dels när de lämnar in läxorna, så att jag kan se mina elevers progression och alltid veta vem som (inte) har lämnat in sina läxor. Ler

It’s Learning: är den lärplattform som vi använder på skolan, och där jag skriver in vad vi har gjort på lektionen, skapar nya övningar osv.

uppdatering av hemsida: till mina elever har jag skapat en hemsida, som jag uppdaterar varje dag genom att jag varje kväll skriver vad vi har gjort på lektionen, jag lägger också upp facit och vissa stenciler som jag har delat ut; sedan några år tillbaka lägger jag också upp mina ”tavelgenomgångar” (dvs. allt som skrevs på tavlan under lektionen) då jag i klassrummet har en interaktiv tavla, som jag bara älskar!

Måndag 5/3 2012
Tio minuter över sju på morgonen äntrade jag skolan och efter att ha lagt min mat in i kylen i personalrummet, gick jag upp till mitt arbetsrum på tredje våningen. Jag startade datorn, synkroniserade mitt USB-minne, sorterade de läxor och prov som jag hade rättat under helgen i mapparna som jag har för varje klass. Jag tittade på mail, och besvarade något och kanske kastade något, det kommer jag inte riktigt ihåg. Jag förberedde min lektion, kontrollerade att jag hade kopierat alla stencilerna till eleverna, och planerade i vilken ordning jag skulle göra övningarna med eleverna. Klockan blev 7:53 och det var dags att gå in i klassrummet, starta datorn där och skriva på tavlan den uppgift som eleverna skulle göra under lektionen.

Klockan 8:00 stängde jag dörren till klassrummet och satte igång lektionen. Jag meddelade eleverna att jag ville ha enskilda samtal med dem och gav dem en uppgift som de skulle göra under tiden. Sedan gick jag ut och satt utanför klassen med en elev i taget, där jag gick igenom deras prov (uppsatser) med dem.

När jag satt där och hade samtal med någon, så begärde en elev, som inte var min, min uppmärksamhet. Han frågade mig på franska om han kunde få prata med mig idag, men då sa jag att jag inte hade någon tid idag, utan att han fick komma i morgon kl.14. Jag vet inte vad han vill mig. Vi får se. Lite senare, när jag precis var klar med en elev, såg jag stående i trappan två elever som ville prata direkt med mig för det var akut läge. Jag fick ta in dem i mitt arbetsrum, så jag kunde få prata ostört med dem, men eftersom jag inte hade så mycket tid att prata med dem, bad jag dem att komma tillbaka kl.12:45, efter att min andra lektion slutat.

Min första lektion skulle ha slutat kl.10:10, men då hade jag en elev kvar som jag inte hade hunnit prata med, så jag fick ta min paus i anspråk för att hinna prata med henne. Detta medförde att jag var klar kl.10:23 med samtalet och klockan 10:30 skulle min andra lektion börja. Jag var riktigt hungrig och behövde också besöka faciliteterna, vilket jag gjorde och sedan sprang jag ner för trappan från tredje till första våningen in till personalrummet, där jag hastigt inmundigade min medhavda macka och sprang upp för trappan igen, för att för första gången i mitt liv komma 2 minuter för sent till lektionen. Ler Jag hade dock varnat eleverna att jag skulle komma något för sent. De var förstående och tyckte att jag skulle ta det lugnt, när jag med andan i halsen rusade in i klassrummet.

Andra lektionen började bra och jag tänkte att nu skulle jag ha det lite lugnt i två timmar – med det menar jag att jag tänkte att inga störningar skulle uppträda – men mitt under pågående lektion, cirka 10 minuter före elva, knackade det på dörren, som öppnades på glänt av en före detta elev till mig, som behövde växla ett par ord med mig. Jag sa till henne att komma tillbaka kl.11:30 så jag kunde prata med henne under pausen som mina elever skulle få. Lektionen fortlöpte och klockan 11:30 tog vi en paus, lagom till när första uppgiften var avklarad. Min före detta elev kom tillbaka och jag växlade ett par ord med henne.

Under pausen passade jag också på att kolla min mobil, och då såg jag att jag hade fått ett sms från en elev som jag har på distans, och som frågade om jag hade tid efter klockan 13. Jag svarade henne att hon skulle komma 13:45.

Lektionens andra timme gick utmärkt, vi repeterade inför provet som mina elever skulle ha dagen därpå och vi pratade om styckeindelning. Klockan 12:40 var vi klara med allt jag hade planerat och det var ändå dags att sluta. Precis i slutet ville en elev prata med mig, men jag hade tyvärr inte tid eftersom jag skulle ha mina andra elever som skulle komma kl.12:45, jag fick påminna honom att vi redan hade bokat tid och skulle prata i morgon kl.15:40.

Under de få minuter som jag väntade på mina elever, packade jag undan mina saker från lektionen.

I avsatt tid kom bara den ena av mina två elever som jag hade bestämt tid med. Jag pratade i drygt 10 minuter med henne, så kl.13 kunde jag gå ner och intaga min lunch. Det blev en snabb lunch, för kl.13:20 var jag klar och gick upp igen till arbetsrummet, där jag i väntan på att min elev skulle komma skrev in de inlämnade läxorna i min ”läxlista”, och på It’s learning skrev jag vad vi hade gjort under lektionerna.

När tiden närmade sig, då min elev skulle komma, närmare exakt kl.14:43 fick jag ett sms, i vilket min elev sa till mig att bussen var försenad, men att hon nu var på väg till skolan. Jag fortsatte då med det jag höll på med, dvs. att skapa ett prov (i svenska som andraspråk) som klassen kommer att ha i morgon, ett annat prov till den elev som jag har i svenska (och som därför inte kan göra samma typ av prov som de andra som har svenska som andraspråk), samt ta fram ett omprov för två elever som inte hade fått godkänt på ett tidigare prov. När jag nästan var klar, upptäckte jag att klockan var 14:12, och att min elev fortfarande inte hade dykt upp, så jag skickade ett sms till henne, för att få reda på vart hon hade tagit vägen, och för att meddela henne att jag hade ett inplanerat möte klockan 14:30, så tiden rann iväg. Hon svarade att hon var på skolan; hon hade nyss kommit fram och dök upp på mitt arbetsrum, där jag hade en snabb handledning med henne, och vi bestämde att hon kommer att göra ett prov i morgon.

Klockan 14:30 gick jag ner till personalrummet och hämtade en kopp kaffe och en kaka (min kollega H. bjöd på kakor idag, för han fyllde år), och sedan gick jag upp igen till andra våningen för att vi skulle ha möte i arbetslaget. Mötet varade till klockan 15:50, där vi diskuterade, antecknade och fyllde i våra ”styrkort” som vi har fått i uppgift av förvaltningschefen att fylla i, för att beskriva vår verksamhet.

Efter mötet gick jag tillbaka till mitt arbetsrum, skannade mina elevers prov och sparade dem i datorn, vilket tog sin lilla halvtimme. Detta gör jag eftersom jag vill ha en kopia på mina elevers uppsatser innan jag lämnar tillbaka dem. När jag var klar med det, tog jag fram ett prov till min elev som jag hade handlett från 14:15 till 14:30.

När klockan var 16:45 var jag trött, så jag packade ihop mitt och jag cyklade iväg till biblioteket för att hämta en bok som jag hade beställt. Därefter cyklade jag hem i motvind.

Precis när jag kom in genom dörren ringde min mobil. Jag var helt andfådd av cyklingen, men eftersom jag inte kände igen numret och det såg ut att vara ett av kommunens nummer, besvarade jag samtalet. Det var min rektor som ringde mig och frågade om jag kunde tänka mig att ha en MBL-information i morgon kl.10. Jag sa till henne att jag skulle se till att bli klar med lektionen strax före 10 i morgon.

In i duschen hoppade jag efter samtalet, därefter satte jag mig vid datorn och uppdaterade hemsidan som jag har till mina elever och där jag varje dag skriver vad vi har gjort på lektionen, samt där jag lägger upp facit, stenciler och mina tavelgenomgångar (vilket hittills har uppskattats enormt av mina elever).

Arbetsdagen slutade hemma kl.17:51. Jag kan bara säga att det var en stressig dag idag. Och allt detta skrev jag under de två timmar i kväll då jag var med i vårt ”handarbetscafé” som vi har varannan måndag här på området där jag bor.

Total arbetstid för dagen: 10 timmar 2 minuter (jag har inte räknat in de två timmar där jag satt och skrev texten ovanför).

***

För de följande dagarna har jag inte skrivit en löpande text, utan jag antecknade under hela dagen vad jag gjorde vid de olika klockslagen. När jag antecknade, skrev jag väldigt kort och snabbt, så jag har nu efterhand ”redigerat” mina anteckningar, så att de blir begripliga.

***

tisdag 6/3 2012
7:15-7:43
Synkade USB-minnet. Sorterade och besvarade mail. Sparade en elevs uppgift i datorn och skrev ut den. Registrerade in gårdagens frånvaro. Besvarade en elevs mail på It’s learning. Tog fram material jag skulle använda på lektionen.

7:43-7:52
Pratade lite med min kollega M.

7:52-7:53
Gick på toa.

7:54-9:55
Lektion, visade film och vi diskuterade filmen efteråt.

9:55-10:00
Möblerade om i klassrummet inför provet (flyttade borden så de stod var för sig) och skrev instruktioner på tavlan till nästa klass.

10:00-10:02
Toabesök och när jag satt där sms:ade jag min elev N som hade skickat sms tidigare. Ler Jag jobbar till och med på toa. Ler Vi bestämmer att hon ska komma kl.16:00 i stället för kl.10:30 idag.

10:03-10:26
Hämtade min MBL-pärm i arbetsrummet. Gick ner till L:s arbetsrum, la pärmen, hämtade en kopp kaffe och min macka. MBL-information under min paus.

10:26-12:40
Provvakt för 17 elever: 11 med ett prov Sv2grT1, 1 prov SvgrT1, 2 omprov Sv2grT2, 1 prov SvgrT2.

Under tiden jag vaktar:
Kollar mobilen, ser att jag har 3 missade samtal, 2 meddelande på min telefonsvarare. Jag antecknar alla som gör prov idag i min läxlista. Rättar läxor.
      Skickade sms till H. så att han skulle kunna ersätta mig en minut så jag kunde hämta mina böcker som jag glömt i mitt arbetsrum, så att jag kunde fortsätta rätta.

Bestämmer med en elev (som är klar med sitt prov) att hon ska komma tillbaka 12:45, för att hon ska få papper och information. Hon kommer tillbaka kl.12:35, men eftersom hon inte vill vänta 10 minuter tills de sista har skrivit färdigt sitt prov, så säger jag till henne att komma tillbaka kl.13:30.

12:50
Den sista lämnade sitt prov. Bestämmer med honom att han ska komma kl.14 (han hade redan bokat tid med mig kl.15:40, men eftersom min kollega, som han skulle ha lektion med under eftermiddagen, var sjuk, så bestämde vi att ändra tiden till kl.14, så att han inte skulle behöva vänta till kl.15:40).

12:55-13:20
Lunch

13:20-13:36
Skrev ut planering och stenciler till M. Jag väntar på henne, hon skulle komma 13:30, men hon är inte här. Klockan är nu 13:36.

13:36
Tittar på mail, besvarar en elevs mail.

13:47
Försöker nå min elev (ringer på hennes mobil), men får inte tag på henne. Jag ringer min kollega L., som min elev skulle vara hos, men jag får inget svar.

Jag väntar på K. som ska komma kl.14.

13:50
Skriver på It’s learning vad vi har gjort under lektionen.

13:54
Ser att jag har fått mail från den elev jag har på distans.

13:56-13:59
Sms:ade två elever som hade ringt därför att de inte kunde komma till provet.

14:00
Går ut och ser om min elev har kommit – ingen.

14:03-14:08
Skannar material.

14:08-14:39
Rättar. Upptäcker att en elev har skrivit av hela sin recension från Internet. En annan har också skrivit av delar av sitt arbete från Internet.

Min mobil ringde kl.14:15 för att påminna mig om att jag ska hitta ett omprov till en elev som fick IG på ett läsförståelseprov tidigare.

Jag hade sms-kontakt med en annan elev.

14:39-14:57
Rättar färdigt alla läxor från den ena klassen. Min elev dök aldrig upp, inte heller den andra (som inte är min elev) som var angelägen att prata med mig igår.

Ringer min kollega L. igen och kollar med henne om hon vet var min elev är (hon som skulle vara hos mig kl.13:30). Hon vet inte.

Rättar prov.

14:57
Går ner och tar en paus. Jag är helt slut i huvudet.

Här kommer säkert någon att reagera att jag tog en halvtimmes paus, men det var kanske ingen som reagerade att jag inte hann ta en paus dagen innan. 🙂 Så man får ta igen, helt enkelt.

15:27
Tillbaka på arbetsrummet. Jag letar efter ett omprov.

15:39
Kollar på It’s Learning. Förklarade för min kollega M. vad ”Def.” innebar vid betygsättning i Dexter (programmet där vi lägger in frånvaro och sätter betyg).

15:43-16:10
Handledning med K. (som skulle ha kommit kl.14, men som glömde att vi hade ändrat.)

Under tiden som jag handleder K.:

15:50
N. kom, jag gav henne provet.

från kl.16:00-16:30
Mina flex-elever droppar in.
Dessutom får jag en ny elev som ska introduceras.

16:00-18:15
Under dessa två timmar handleder jag 6 elever som arbetar med 6 olika uppgifter.

18:15
Den sista eleven gick.

18:25
Jag lämnade klassrummet, efter att ha mailat min kollega E. om felaktig registrering av en elev, och efter att ha sms:at en elev för ett par handskar hade lämnats in i klassrummet och jag trodde de var hennes.

18:26-18:30
Synkning av USB-minne. Loggar ut ur It’s learning. Packar mina saker.

18:30-18:39
Går ner till personalrummet, hämtar mina matlådor. Lägger ett lexikon som jag fick av min elev som skrev prov idag i T:s fack (hon hade bett mig att lämna tillbaka det till T.)

Tar på mig ytterkläderna och går ut.

Får sms från min elev, det var inte hennes handskar – jag svarar på sms:et.

18:39-18:52
Cyklar hem.

19:00-19:06
Uppdaterar hemsidan till mina elever.

Total arbetstid för dagen: 11 timmar 30 minuter

***

onsdag 7/3 2012
8:40
Kommer till jobbet.

8:43
Jag synkar mitt USB-minne och kollar mail.

8:46
E. ringde och pratade med mig om en elev. Jag läser proven från gårdagen.

8:55
Min elev M. knackar på dörren. Vi hade bestämt tid kl.9.

8:57
Jag går till klassrummet med min elev, som sitter och skriver omprov. Under tiden rättar jag inlämnade uppgifter.

10:05
M. är klar med provet. Går till arbetsrummet med det.

10:10-10:23
Fikar i personalrummet.

10:24-12:40
Lektion

12:40-13:11
Lunch

13:11-13:30
Dricker kaffe medan jag kollar mail. Jag uppdaterar skolans hemsida efter mail från T.

Skriver inlämnade läxor i min läxlista. Sitter och rättar (störningsmoment: hör folk som skriker/talar högt från datorsalen, en kollega bakom mig håller på med hålslagare som gnisslar).

13:30-13:39
Misstänker att en elev har kopierat sin recension från Internet – måste kolla.

13:39-13:46
Mailar en uppgift till en elev.

13:46
Svarar på mail från min kollega E.

13:52-14:00
För in frånvaro i Dexter.

14:00-14:38
Rättar de inlämnade uppgifterna från mina elever som läser i min Flex.

Störningsmoment
14:01
Telefonen ringer, jag svarar, det är till min kollega M.

14:07
Telefonen ringer igen, jag besvarar – inte till mig heller, utan till min kollega B.,
som inte är här.

Fortsätter rätta. Pratar lite med kollegorna. Skriver in ett betyg och ett meddelande till en elev. Uppdaterar hemsidan igen efter mail från L. Besvarar mail från E. Kontaktar en elev via mitt lärarkonto på FB.

14:38
Går ner och fikar.

15:14
Åter i arbetsrummet. Fortsätter att rätta.

15:25-15:28
toa

15:28
Fortsätter att rätta.

15:34
Skriver på It’s learning vad vi har gjort på lektionen. Synkar mitt USB-minne. Packar ihop mina saker. Cyklar iväg till stan för after work med kollegor.

20:56-21:07
Hemma, uppdaterar hemsidan till mina elever.

21:20-21:35
Besvarade mail från elever på FB.

Total arbetstid för dagen: 7 timmar 31 minuter

***

torsdag 8/3 2012
7:20
Kommer till jobbet.

7:23-7:58
I arbetsrummet: jag hänger mina blöta kläder. Synkar mitt USB-minne. Skriver ut en elevs arbete. Kollar mail. Skriver ut en annan elevs uppsats.

Datorn är så jobbigt trög.

Jag hämtar mina utskrifter. Svarar på mail. Kollar i Dexter. Svarar på mail. Förbereder lektion. Besvarar mail på FB. Loggar in på It’s Learning. Lägger till hörövning för den ena klassen. Mailar Lärarförbundet. Mailar den elev jag har på distans. Skriver ut användarnamn till en ny elev, som ska komma (han kom inte till lektionen). Sparar skannade filer. Öppnar datorsalen där jag ska vara. Går till lektionen.

7:58-9:15
Jag är i datorsalen med eleverna. Först har jag en genomgång. Sedan delar jag ut rättade läxor. Jag går runt och hjälper alla. Skriver ut till en elev.

9:16
Kollar mobil: 1 sms, 1 missat samtal. Skickar meddelande till en elev via It’s Learning.

9:21
H. kommer in med min elev P, de undrar vad jag menar med en rättning. Jag förklarar.

9:24
Skriver in i min läxlista.

9:26
För in frånvaro. Mailar några elever.

9:37
toa

9:39
Läser mail med nyhetsbrev från Skolverket.

9:47
Går in i datorsalen för att hämta en elevs uppsats, och hjälper också två elever som behöver det.

9:49-10:01
Får mail från elever, skriver ut inskickade uppgifter och besvarar mail.

Skriver på It’s Learning vad vi har gjort på lektionen.

10:01
Går ner för att fika.

10:25-11:41
I datorsalen med min andra klass. Jag hjälper alla. Delar ut rättade läxor.

11:41
I arbetsrummet: sorterar inlämnade läxor. Skriver ut en elevs arbete. Svarar på mail. Skriver in inlämnade läxor i min läxlista. Lägger papper (facit från en övning vi gjorde) i en pärm. Lägger till poster i min läxlista.

Störningsmoment
12:00
Min kollega B. har problem med Outlook och frågar, jag försöker hjälpa.

Sedan fortsätter jag att skriva i min läxlista.

12:06
Min kollega B. frågar om Hp/p (poäng) – jag svarar.

Fortsätter därefter att skriva i min läxlista.

12:09
Min kollega B. frågar om MBL. Fortsätter sedan skriva i min läxlista.

12:13
Fortsätter skriva i min läxlista. (Jag är helt slut i huvudet och jättehungrig.)

12:16
För in frånvaro.

Störningsmoment
12:17
Det knackar på dörren, jag går och öppnar, en elev lämnar in sin bokrecension som är på 8 sidor (skulle ha varit på max 3 sidor).

12:18
B. pratar med mig om en kollega (ev. omplacering i kommunen).

12:22
Fortsätter skriva in frånvaro.

12:26
toa

12:28
Kollar om eleverna har gjort hörövningarna på It’s learning.

12:33
Synkar USB-minnet.

12:40
I personalrummet – antecknar på klasslistor inför klasskonferens på måndag.

12:44
Lämnar skolan, cyklar hem.

13:35-13:43
Uppdaterar hemsidan.

18:30-21:15
Närvarar på årsmötet för Lärarförbundet.

Total arbetstid för dagen: 8 timmar 17 minuter (varav 2 timmar och 45 minuter årsmötet)

***

fredag 9/3 2012
7:56-8:29
I arbetsrummet: startar datorn, stänger påminnelser från Outlook. Ser att elever har mailat uppgifter. Sorterar mail. Avslutar en ”prenumeration” med reklammail som jag inte bett om. Synkar USB-minnet. Skriver ut inför mitt medarbetarsamtal. Hämtar papper i skrivare. Kollar vad jag ska göra på lektionen. Skriver ut inför lektionen. Läste om det jag skrivit inför medarbetarsamtalet – kompletterade med ett par meningar. Sparar elevers uppgifter på min dator – skriver ut dem – svarar på elevernas mail. Tar fram material för lektionen.

8:29
Går ner till L. Min kollega H. sitter och pratar med L., jag väntar 1 minut.

8:31-9:42
Givande medarbetarsamtal med L. Hon ställer relevanta frågor och är intresserad av det jag berättar.

9:42
Skriver in det nya som togs upp under samtalet, och lägger undan papper.

9:48
toa

9:51
Funderar på vad jag har att göra under lektionen. Skannar material för att visa på lektionen. Skriver ut material till lektionen på måndag. Skannar material.

10:00
Får påminnelse av min mobil att jag ska prata med H. om att hänga upp anslagstavla med bild på personal (hade skrivit in det i min mobil för att inte glömma). Jag går till datorsalen och pratar med honom.

10:03
Tar fram allt jag behöver för lektionen, och går ner till fika.

10:23-12:44
Upp igen i arbetsrummet. Öppnar klassrummet för eleverna. Vi har lektion om s-passiv (eleverna valde själva att arbeta med det). I slutet av lektionen: D. vill ha fler övningar; jag bokar tid med K.

12:44-13:02
Skriver in i mobilen vad jag har att göra i helgen. Skriver in om lektionen på It’s learning. Kollar mail. Letar efter extra övningar till D. För in frånvaro i Dexter. Synkar minnet.

13:04
Lämnar arbetsplatsen.

13:30-18:15
Arbetar som författare och skriver läromaterial med en väninna.

19:44-20:01
Hemsidesuppdatering.

Total arbetstid för dagen: 10 timmar 10 minuter (varav 4:45 som läromedelsförfattare)

***

söndag 11/3 2012

11:05-12:12
Skapade material till mina elever. La upp extra övningar till eleverna på It’s learning. Började rätta prov.

12:21-14:09, 14:34-14:47, 14:53-15:39
Rättning av prov.

Total arbetstid för dagen: 2 timmar 47 minuter. (Jag har inte räknat in den tiden det tog nu att sammanställa allt detta.)

***

Total arbetstid för veckan: 51 timmar 24 minuter (om jag räknar bort den tid jag la ner på fredagen med läromedelsskapandet så har jag ändå arbetat mer än mina 45,5 timmar som jag ska arbeta varje vecka.)

***

Många tror att, att vara lärare endast innebär att man har sina lektioner, och att man sedan går hem och rullar tummarna. Jag hoppas att jag har visat att så inte är fallet, och att det finns mycket mer i läraruppdraget än att hålla lektioner.

När jag bestämde mig på måndagen att börja anteckna, så var det inget medvetet val av arbetsvecka. Jag upptäckte att det blev en vecka som var mer än fylld av arbetsuppgifter, men jag kan inte säga att den här veckan var mindre representativ än någon annan, utan när jag nu antecknade allt jag gjorde, så märkte jag att allt jag nu har skrivit om, gör jag varje vecka.

Det jag också reagerade på var att nu la jag märke på att det hela tiden finns störningsmoment på arbetsplatsen: telefonen som ringer, en kollega som pratar med en och kanske inte tänker på att man är koncentrerad och inte önskar bli störd.

Det finns rektorer och utbildningsorganisationer som vill förändra skolan och ”tvinga” lärarna att vara hela tiden på arbetsplatsen, men om den ostörda tiden aldrig finns på skolan, hur ska vi t.ex. kunna sitta och rätta prov i lugn och ro och vara rättvisa i våra bedömningar? Det är en av förklaringarna till varför vi lärare arbetar hemma, och det arbete vi utför där syns inte. Tyvärr finns det många som inte förstår det.

Jag har i alla fall ändå visat, hoppas jag, att den tiden som vi har utanför lektionerna är mer än fylld.

I några veckor framöver kommer jag att försöka fortsätta att anteckna vad jag gör under mina arbetsdagar, och så småningom kanske göra en annan form av sammanställning av allt jag gör utöver att ha lektioner. Eftersom jag i skrivande stund kom att tänka på att det finns andra arbetsuppgifter, som t.ex. utlåning av kurslitteratur, att ta emot och registrera depositionsavgift, som jag inte pratade om denna vecka. Så detta är bara början. Vi hörs!

avatar

Om admin

Vill ni veta mer om mig, kan ni läsa mer på: Si vous voulez en savoir plus sur moi, allez sur: www.cecile.cc
Det här inlägget postades i Att vara lärare Être prof, Tankar Pensées. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*