Att förstå

(Article non traduit en français.)

Idag har jag varit på en mycket intressant föreläsning. Men det här blogginlägget kommer inte att handla om det, utan om det som jag tänkte på, när jag satt där idag och lyssnade intresserat på föreläsaren, och insåg (det kan låta väldigt dumt) att jag förstod allt hon sa. Ler Visst låter det dumt. Ler Men min poäng är att när jag satt där, så kom jag plötsligt ihåg en dag då jag som elev satt på lektionen inför TISUS-testet och vi hade en hörförståelseövning, som träning. Idag kom jag plötsligt ihåg hur jag då spetsade öronen för att förstå vad som sades i den här övningen, och kände mig så frustrerad när jag inte förstod allt. Det var 1999. För drygt 12 år sedan. Mycket har hänt sedan dess. Och nu är jag så glad att jag har lyckats få svenska att bli mitt andra modersmål, trots att jag lärde mig det i vuxen ålder.
       Min förhoppning nu är att jag kan ge mina elever samma chans som jag fick att få en bra lärare, som arbetade med bra material och som brydde sig om mig, så att jag lyckades och kan sitta idag och skriva helt obehindrat på svenska. Och förstå allt jag hör. Men för att nå dit, så måste man bygga upp sitt ordförråd. Vilket språk det än är. Och för att nå detta, måste man läsa, vara nyfiken, fråga, slå upp.
       Så en sista uppmaning till mina elever: gör det. Läs, fråga, bygg upp ert ordförråd. För ju fler ord ni kan, desto mer kommer ni att förstå, och därefter kunna uttrycka er lättare. Be mig gärna om hjälp. Jag kommer att ställa upp till 100%!

avatar

Om admin

Vill ni veta mer om mig, kan ni läsa mer på: Si vous voulez en savoir plus sur moi, allez sur: www.cecile.cc
Det här inlägget postades i Att vara lärare Être prof, Tankar Pensées. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*