5:2 dieten

(Article non traduit en français.)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Som ni vet är jag inte den person som tycker att man ska banta. Alla dieter och bantningsmetoder är bannlysta från mitt hem. Jag tycker att man ska äta sunt, lagom, och röra på sig. Jag behöver förvisso inte gå ner i vikt, tycker ni. Jag har varit “smal” hela mitt liv, men under flera år har jag lyssnat för mycket på dem som har sagt till mig: “Den kakan kan du ta, det har du råd med”, “du kan väl ta lite till”, “en extra portion skadar inte” osv.  med anspelning på att jag var smal. Jag är inte kraftig nu, men de senaste åren har siffrorna på vågen ökat långsamt uppåt, och den trenden ville jag nu bryta, för jag trivs inte med mig själv längre.

Förra året hörde jag talas om 5:2-dieten via dokumentären med Michael Mosley i TV-programmet Vetenskapens värld. Jag tyckte att det lät intressant, men tänkte inte på det på länge, tills min man hittade dessa två böcker som utförligt förklarar vad “dieten” går ut på och hur man går tillväga med den. Jag skriver “dieten” mellan citattecken, därför att till skillnad från vanliga dieter, så är denna metod ingen diet. Det handlar bara om att minska antalet kalorier man stoppar i sig till max 500 kalorier för kvinnor och max 600 kalorier för män under två halvfastedagar varje vecka, tills man uppnår sin idealvikt. Därefter kan man fortsätta med “dieten” eller bara halvfasta en dag i veckan.

I onsdags förra veckan började jag min första halvfastedag, och insåg egentligen vilka matvanor jag har och hur mycket jag egentligen hittills har ätit under en dag. Men nu har jag bestämt mig för att ändra min livsstil och lyssna på min kropp i stället för att lyssna på andra.

Igår, på söndagen, hade jag min andra halvfastedag, det var tufft att avhålla sig från mat tills kvällen kom och jag kunde laga en smakrik morotssoppa med lågt kaloriinnehåll. Dessutom var det roligt att “räkna” kalorierna, för jag kunde ändå ha en förrätt, en huvudrätt och en efterrätt, allt med lågt kaloriinnehåll, vilket gjorde mig mätt.

Idag är det en vanlig dag och jag får äta som jag vill under dagen, men när jag vaknade i morse och skulle äta frukost, kunde jag inte ens stoppa i mig allt jag brukar äta under en vanlig frukost. Min kropp har redan börjat anpassa sig efter mindre mat, och den egentliga mängd mat som den behöver.

Under den här veckan har jag gått ner 700g. Det låter kanske löjligt, men det är precis vad det ska vara. Man ska inte gå ner i vikt för fort. Och för första gången på länge känner jag mig lätt igen, och den känslan är underbar.

Detta är nu inget jag ska göra under en tid, utan det här är en livsstil som man måste anamma. Om ni vill veta mer, så rekommenderar jag de här två böckerna som syns på bilden ovanför mitt inlägg. Man kan hitta dem här på bokus:

Boken som förklarar allt: “5:2-dieten : friskare, smalare, längre liv med halvfasta”

Kokbok med recepttips: “5:2-dieten – kokboken” I den här jag redan hittat flera goda recept jag har testat och ska testa.

Så till alla som vill gå ner i vikt, rekommenderar jag denna “diet”. Men fuska inte, för då kommer det inte att fungera, och håll er sedan till det. Det kommer att bli tufft i början, dock bara i två dagar varje vecka. Men man vänjer sig. Och mår mycket bättre.

Lycka till!

Rött hjärta

avatar

Om Cécile Tartar Jönsson

Vill ni veta mer om mig, kan ni läsa mer på: Si vous voulez en savoir plus sur moi, allez sur: www.cecile.cc
Det här inlägget postades i Bilder Photos, Böcker Livres, Tankar Pensées. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*